Några grejer bara..

..om landet jag nu bor i.
1) De franska kidsen äter kakor varje dag, ibland även till frukost och kakor anses inte som i Sverige som "onyttiga".
2) Många av deras produkter innehåller 0% fett, men har ersatts av socker vilket bara ökar deras sockberoende. (även mitt..)
3) I Sverige kan folk vara slarviga med att ta upp skiten efter hunden, men här gör verkligen INGEN det - inte ens när ens hund lägger ett fett lass mitt på trottoaren. 
4) Random människor som går förbi en på vägen säger "bonjour" till en och man är allmänt artig.
5) I varje litet centrum finns det några gånger i veckan en "fresh market" med allt från kläder till fisk, till frukt osv.
6) Det finns många skabbiga områden man bör undvika i Paris.
7) ALLT här är så jävla dyrt förutom vin och bröd. Alkisarna frodas!
8) Vilken metro, RER osv. man än tar kommer det alltid någon som tigger genom att exempelvis lägga små lappar på sätet framför där det står "Jag har inget jobb, har tre barn, hjälp mig blablabla.." eller så går de med ett barn hängandes på tutten tigger. Jag gillar det inte. Hade jag gett en euro till varje tiggare på tågen hade jag bokstavligt talat inte haft någon lön kvar.
9) Till lunch har man alltid varmrätt och sedan efterrätt, minst. Ibland har de t.om förrätt, huvudrätt, "ost" och sedan efterrätt. Barnen får trerätters i skolan och deras matsedel skulle kunna tillhöra en restaurang.
10) Man går till doktorn för INGENTING här, lite ont i fingret - doktorn, feber - doktorn.. Eller så är det kanske bara jag som är viking ;))))))))
11) Åldersgräns på sprit? Ingen aning, har aldrig behövt visa leg här. - I Sverige kan man ju fan vara gråhårig och ändå behöva visa.
12) Alla röker som skorstenar och cigg finns inte i affärer utan i speciella "Tabac"-affärer.
 
2013-02-13 @ 08:41:48


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
DAGAR KVAR